NFF2003

30-September

30 september 2003:

Vandaag staan 'Because of the Cats' van Fons Rademakers en 'Karakter' op het programma.

Ik had deze film op het program gezet omdat ik een fan ben van Sylvia Kristel en dit zou haar eerste speelfilm zijn.

Het is een thriller, gebaseerd op de roman van Nicolas Freeling, over een verkrachtingszaak in Amsterdam die leidt naar een bende rijkeluiskinderen in Bloemendaal, verdeeld in Raven( jongens) en Cats ( meisjes).

De film is geheel in het Engels en de geluidskwaliteit is niet optimaal te noemen, maar het gaat hier wel om een film uit 1973.

Er wordt een vrouw van middelbare leeftijd verkracht door een groep jongens, bovendien wordt heel de inboedel van het huis stuk geslagen. Inspecteur van der Valk ( Bryan Marshall) komt op het spoor van een bende rijkeluiskinderen in Bloemendaal. Hij is geintrigeerd door een zin die de verkrachte vrouw had onthouden van een van de jongens: 'mind the cats'. Hij komt in contact met een vrouw Feodora ( Alexandra Stewart), die hem een beetje op weg helpt. Er volgen nog meer vernielingen van eigendommen van rijke mensen, maar geen verkrachtingen meer. Van der Valk krijgt de jongens in de gaten, maar die doen of er niets aan de hand is. Dan komt de inspecteur erachter dat er een grotere kracht hierachter schuilt. Zo komt hij op het spoor van een sekte geleid door een gevaarlijke wolf in schaapskleren.

Na afloop is Fons Rademakers aanwezig voor wat toelichting en commentaar. Een aantal oplettende mensen hebben gezien dat er in een scène opeens een microfoon in beeld hing. De heer Rademakers verontschuldigde zich en zei dat dit op breedbeeld en de dvd niet te zien was. Verder vertelde hij hoe de film tot stand was gekomen en waarom hij in het Engels was met Engelse acteurs.

Ik mag blijven zitten in Rembrandt 2, want de volgende film is 'Karakter'. Nog een hoogtepunt van het festival en een film die een Oscar mee naar huis heeft genomen!

Jan Decleir zou een inleidend praatje houden, maar we krijgen te horen dat het niet doorgaat. Maar even later komt hij toch het podium op en vertelt over de film.

Rotterdam, jaren dertig, Deurwaarder Dreverhaven (Jan Decleir) is een machtig man. Met zijn deurwaarderspenning zegt hij mensen hun huur op, zonder pardon. Hij kent geen mededogen. Hij maakt één keer een fout in zijn leven die hem zijn hele leven zal achtervolgen en dat is een kindje maken bij zijn huishoudster Joba (Betty Schuurman). Joba gaat weg bij hem en weigert met hem te trouwen als het kind er is. "Ik heb niets van je nodig". Jacob Katadreuffe ( Fedja van Huet) is een gedreven mannetje die heel goed weet wat hij wilt. Ook hij maakt een fout en dat is geld lenen van zijn vader ( weet hij dan niet). Dreverhaven ziet namelijk de weigering van Joba hem te trouwen als afwijzing en vanaf dat moment zal hij het leven van zijn onwettige zoon zo moeilijk mogelijk maken.

Hele goede film van Mike van Diem, die niet voor niets de Oscar mee heeft genomen uit Amerika. Het is een film naar de boeken: Karakter en Dreverhaven en Katadreuffe van Frederik Bordewijk, een begrip op de boekenlijsten in mijn jaren. De film heet Karakter, maar Karakters zou ook niet gek zijn, want het is een film over gedrevenheid, trots, ego's die botsen, ambitie. De film wordt verteld als Katadreuffe wordt verhoord, omdat Dreverhaven op de begane grond van zijn kantoor is gevonden met een mes in zijn buik. Katadreuffe is de laatste persoon die hem heeft gezien voor zijn dood. Dan mag hij zijn verhaal doen en dat is wat het publiek te zien krijgt.

Geweldige rol ook van Fedja van Huet, die als super ambitieuze en leergierige jongen het brengt tot advocaat. Hij heeft slechts één doel voor ogen en jammergenoeg ziet hij niet dat een collega van hem, juffrouw te George, wel meer dan een oogje op hem heeft. Ook de rol van de Ganckelaar, de mentor van Katadreuffe, gespeeld door Victor Löw, vond ik geweldig!

Meesterlijke film!

terug naar de special