NFF2003

25-September

25 september 2003:

Vandaag staan twee films op het programma: Mira en Daens. Allebei klassiekers waarin Jan Decleir een rol speelt.

Voordat Mira (1971) begint worden we getrakteerd op de korte film 'Quand le Loup n'y est pas' (1975). Hierin speelt Jan Decleir samen met Francois Guillaume. De twee mannen zitten op een bankje voor een hutje in het bos. Ze praten een onduidelijke taal ( waarschijnlijk Oost-Europees). Dan verschijnt opeens een vrouw ( Willeke van Ammelrooij). De vrouw wil duidelijk de aandacht van de mannen en doet er alles voor. Ze gaat zelfs zover dat ze haar truitje uittrekt en haar blote borsten toont aan de mannen. Maar de mannen lijken er niet naar te kijken en gaan verder met hun gesprekken.

Mira, of de teleurgang van de Waterhoek, naar de roman van Stijn Streuvels, is de hoofdfilm. De plattelandsbewoners verzetten zich tegen de bouw van een brug over de Schelde. Jan Decleir speelt een sterke stoere jongeling, Lander,  die zijn vader wil steunen in de strijd tegen de brug, maar gaat hierin iets te ver. Langzamerhand breekt het verzet en we zien hoe de dorpelingen een voor een toch kiezen voor de brug. Ook Mira, Lander's lief, kiest partij voor de andere kant en trouwt met de ingenieur van de brug.

Daens (1992)

Daens gebaseerd op de roman Pieter Daens van Louis Paul Boon uit 1971. Het is een epische, ontroerende en aangrijpende film over het leven van een priester in de negentiende eeuw en zijn verbeten strijd tegen de kerk en de burgerij om het ellendige lot van duizenden uitgebuite textielarbeiders te verbeteren. In zijn strijd tegen het onrecht en de onmenselijke arbeid botst hij op de gevestigde orde die Daens liever kwijt dan rijk is... Priester Daens richt teneinde raad een eigen partij op en wordt door het Vaticaan uit zijn priesterambt ontslagen. Dit historische verhaal werd op een indrukwekkende wijze verfilmd door Stijn Coninx met glansrollen van Jan Decleir en Antje de Boeck.

Ik vond dit een van de beste rollen van Jan Decleir die ik heb gezien. Hij speelt een charismatische priester die zich inzet voor de misère van de armoede. "Kleren hebben niets met geloof te maken", maar zo staat er op het eind van de film dater  op zijn begrafenis waren slechts een handje vol mensen waren. Ook Antje de Boeck speelt een hele mooie rol als het meiske Nette, die inziet dat vader Daens het beste met haar voor heeft en dan vierkant achter hem gaat staan. De persoonlijke strijd tegen de aristocraat Charles Woeste gaat hij verliezen, want Woeste ziet in dat de macht van Daens ver gaat; te ver, als hij niet ingrijpt. Hij maakt het tot zijn persoonlijke opgave om de priester de grond in te boren en gaat zelfs tot het Vaticaan. Hiermee geeft de schrijver aan dat de macht van burgerij of zoals je wilt, aristocratie, verder ging dan het Vaticaan. Vader Daens wordt ontboden op het Vaticaan, maar eigenlijk wordt er met hem een loopje genomen. Toch blijft hij zijn geloof trouw, zelfs zonder priesterkleed. Mooi en ontroerend

Jan Decleir vertelde nog een anekdote over deze film. Want schrijver Louis Paul Boon zag men niet staan tot hij dit werk schreef. Hij werd doodgeknuffeld door het publiek. Ze sloten hem in zijn armen en kon niets verkeerd doen. Totdat hij de pornografische roman 'Mieke Maaike's Obscene Jeugd' schreef; toen was het weer gedaan met de roem.

terug naar de special