zusje

Zusje, van regisseur Robert Jan Westdijk ( 1995)

Martijn komt voor het eerst in lange tijd zijn jongere zus Daantje opzoeken in Amsterdam. Hij wil met zijn videocamera een documentaire maken over het leven van zijn zus. Er blijkt echter meer aan de hand te zijn en Daantje wil hier niets mee te maken hebben.
Natuurlijk komt er een confrontatie!

De boottrein van Hoek van Holland naar Amsterdam zet koers naar de hoofdstad met aan boord de broer, Martijn, van Daantje ( Kim van Kooten). Daantje woont alleen in een leuk pandje en schrikt zich te pletter als haar broer ineens aanbelt. Hij meldt dat hij een documentaire komt maken over haar leven en zal haar vanaf nu achtervolgen met zijn videocamera. In eerste instantie vind ze het wel ok, maar als Martijn ook het liefdesleven van zuslief wil gaan vastleggen, wordt het andere koek! Martijn blijkt ook nog met een andere missie te zijn gekomen en moet daarvoor de volledige aandacht hebben van zijn zus. Hij gaat zelfs zover dat hij haar vriendje, Ramon, ( geweldige rol van Roeland Fernhout) zwart maakt. In het verleden is er iets gebeurd en dit heeft het leven van Martijn behoorlijk nadelig beïnvloed. En nu moet de waarheid maar eens boven tafel komen!
Prachtige vernieuwende film die maar liefst zeven internationale prijzen heeft gewonnen en nog eens het gouden kalf in 1995.

Mooie scène die ik deel met Ronald Giphart als Ramon de camera tongzoent!

Nog wat wetenswaardigheidjes:

De film is gefinancierd is met onder andere Albert Heijn bonnetjes, op voorwaarde dat de naam Albert Heijn geen moment in beeld zou komen.

De stem van Martijn is niet de écht stem, want zodra Martijn voor de camera kwam, kwam dit niet overeen. De stem is die van Hugo Metsers III en let wel, hij heeft alles in twee dagen opgenomen. Dat de film op speciaal videoformaat is gemonteerd is bekend. De regisseur zei het niet met zoveel woorden, maar het feit dat de film is gemonteerd in Denemarken in 1995, moet een aantal mensen aan het denken zetten!

Sterke film!