zatoichi

Zatoichi, van regisseur Takeshi Kitano (2003).

Zatoichi gaat over een blinde masseur die door het land trekt en zo de kost verdient in Japan in de 19e eeuw.  Deze masseur kan echter niet tegen onrecht en iedere keer als er een situatie voordoet, dan verandert hij in een meedogenloze zwaardvechter.

Het is het tijdperk van de bendes die dorpjes onveilig maken in Japan. De ene bende is nog niet weg of de andere bende komt. In een klein dorpje wil Ginzo-bende graag de heerschappij. Maar dat wil nog niet zo lukken totdat ze een Ronin ( lijfwacht) in dienst krijgen. De Ronin, Hattori, is zo snel als water en al gauw heeft hij een behoorlijke reputatie.

Zatoichi, een blinde masseur, komt terecht in het dorpje en blind als hij is, heeft hij perfect in de gaten hoe 'het spel' moet worden gespeeld. Hij ontmoet diverse mensen die onrecht zijn toegedaan. En als hij ergens een hekel aan heeft, dan is het dat wel!

Zo komen eigenlijk een aantal verhalen bij elkaar: het verhaal van tante Oume met haar gokverslaafde neef, het verhaal van de twee 'geisha's' en het verhaal van de Ronin, die dit doet voor zijn doodzieke vrouw.

Het laatste werkje van Kitano is gebaseerd op een legende. Zatoichi is een begrip in Japan. Er zijn talloze televisieseries gemaakt met Zatoichi in de hoofdrol. Hij begint al gelijk bijzonder, want na een kabbelend muziekje volgt er een enorme 'boom' en de letters Zatoichi staan op het scherm!  Het karakter past heel goed in films van Kitano, want Zatoichi is een man van weinig woorden die in enkele seconden een heel leger heeft uitgemoord! De regisseur zet hier tegenover de nodige dosis zwarte humor en melancholie die voortreffelijk worden ondersteund door de muziek. Het geweld dat er wordt getoond wordt gecompenseerd met komische situaties. Als Zatoichi een slechterik doormidden klieft met zijn zwaard, spuit het bloed alle kanten uit. Maar als toeschouwer zie je dat het onecht is. Het was net of ik naar een tekenfilm zat te kijken, met goede en slechte karakters. En de goede winnen het altijd van de slechte in een tekenfilm!

Het einde van de film is niet alleen spetterend, maar ook zeer verrassend. En ik heb me prima vermaakt!

Zatoichi is de openingsfilm van het 33e Internationale Filmfestival in Rotterdam dat van 21 januari tot 1 februari loopt. De film heeft al een aantal publieksprijzen waaronder die van Venetië binnengehaald, maar het zou me niets verbazen als er volgend jaar nog een aantal bijkomen!