irina palm

Irina Palm, van regisseur Sam Garbarski (2006)

Tragikomische film over een grootmoeder die zoveel liefde heeft voor haar familie dat ze zichzelf opoffert en gaat werken in een seksclub.

De enige troost van grootmoeder Maggie is haar kleinzoon, Ollie. En juist Ollie ligt in het ziekenhuis te wachten op een operatie om het manneke beter te maken. Nu is het zo dat het ziekenhuis of verzekeraar de operatie wel vergoedt, maar niet de reis en het verblijf. En dat is een probleem want de operatie staat gepland in het verre Australië. Er ligt een behoorlijke tijdsdruk op het gegeven, want de operatie dient binnen 6 weken te gebeuren. Anders heeft het geen zin meer.

Zoonlief en zijn vrouw hebben geen pond te makken en bij oma Maggie groeit ook geen geldboom in de tuin. Maggie gaat dus op zoek naar werk. En dat is als vrouw van in de vijftig ( schat ik ) toch lastig. Overal wordt ze weggestuurd. In de wijk Soho van London loopt ze langs een seksclub, waar een bordje buiten hangt: hostess gevraagd.

Beetje naïef, maar ook ten einde raad, loopt ze de club binnen en treft Miki, die de tent runt. Als hij de werkzaamheden toelicht, schrikt Maggie; dit had ze niet verwacht. Maar als ze hoort hoeveel ze kan verdienen met eenvoudige 'hand - en spandiensten' denkt ze er nog een nachtje over. En zo begint de nieuwe carrière van Maggie. Ze wordt ingewerkt en al snel heeft ze het 'in de hand'. Zo goed dat de eigenaar van Sexy World haar een stagename geeft: Irina Palm. En zo staan de mannen in rijen te wachten op de warme handen van Maggie.

Maggie zelf gaat een tweede leven in en raakt er steeds vertrouwder mee. Na een paar weken krijgt ze zelfs een penisarm!Maar ze heeft twee handen gekregen, dus gaat ze vrolijk verder met haar andere. Ze maakt een deal met Miki om een voorschot te krijgen. Zo is ze hem dus nog flink wat weken werk schuldig, maar gelukkig kunnen haar kleinkind, zoon en zijn vrouw dan naar Australië. Simple comme bonjour, of toch niet?

Mooie film met een goede rol van Marianne Faithfull, die goed laat zien dat Maggie als grootmoeder op welke manier dan ook ervoor wilt zorgen dat haar kleinzoon beter wordt. De gemeenschap waarin ze woont, veroordeelt het krachtig, maar meet met dubbele maten. Mooie scène als Maggie bij haar 'vriendinnen' uitlegt wat ze precies doet. Het is zeker geen goedkope of platte film geworden, waarin van alles ten toon wordt gesteld. Er is wel gefilmd in de clubs waar topless meisjes rondhuppelen, maar de penissen van mannen krijg je niet in beeld. Op een gegeven moment heeft Maggie er vrede mee en maakt ze een soort huiskamertje van haar werkruimte, compleet met schilderijen. Ik kreeg meer een associatie met een toiletjuffrouw dan met een werkneemster in een seksclub die mannen aftrekt. Op een andere dvd had ik de trailer gezien van deze film en die had me geïntrigeerd. Vorige week dus bekeken en het is geen hoogvlieger, maar wel een mooie warme film.