Die Göttliche Ordnung, van Petra Volpe (2017)
Een Zwitsers dorpje waar de tijd stil heeft gestaan, maakt de bevrijding van de vrouw en strijd naar gelijkheid tussen man en vrouw mee.
Het begint met filmpjes over de emancipatie van de vrouw, de gelijkheid tussen man en vrouw, de flowerpowerbeweging in de rest van de wereld. Dan volgt een shot van een klein Zwitsers dorpje waar de tijd letterlijk stil heeft gestaan.
Hier werken de mannen in een fabriek (de houtzagerij) of op het land als boer. De vrouwen zorgen voor de kinderen, het huishouden en hun man. Nora (Marie Leuenberger) is getrouwd met Hans en samen hebben zij twee jongens. Nora doet het huishouden en zorgt ook nog eens voor haar schoonvader, die de boerderij aan zijn zoon, Werner, heeft gegeven. Werner en zijn vrouw, Theresa, hebben een puberdochter, Hanna. Zij krijgt de zaken uit de grote stad wel mee en zorgt voor onrust in het gezin.
Hanna krijgt op haar donder en ze mag niet meer omgaan met haar nozemvriendje. Nora kan het goed met haar nichtje vinden en regelt dat de twee elkaar nog een keer zien. In Zürich verdwijnt Hanna. Nora besluit de stad door te lopen en op Hanna te wachten. Haar aandacht wordt getrokken door een feministe, die strijd voor het vrouwenkiesrecht. Ze krijgt een bende folders en boeken mee naar huis en als haar man op herhaling gaat voor militaire dienst leest ze alles door.
Nora leert Vroni kennen en gaat zich inzetten om de plattelandsvrouwen uit haar dorp duidelijk te maken hoe belangrijk het is om kiesrecht te hebben. Samen met Teres gaan de twee vrouwen naar de demonstratie in Zürich. Ze gaan ook nog naar een workshop waar ze kennis maken met andere vrouwen en hun intieme delen.
In zo'n klein dorpje gaat het al snel rond dat Nora de aanstichtster is van het kwaad. De vrouwen willen wel maar zitten in de tang bij de mannen. Wat kan ze nu doen om hun over te halen? Daar weet de nieuwe uitbaatster van Gasthof Bären, Graziella, wel wat over mee te praten.
Het is onbegrijpelijk dat in een land als Zwitserland. Een land dat wij kennen als heel progressief en rijk, het vrouwenkiesrecht zo laat tot stand is gekomen. De reden ligt er vooral in dat veel mensen op het platteland wonen. En daar is het hard werken. Het gaat allemaal prima totdat Nora in de smiezen krijgt dat haar man voor haar bepaalt of zij mag werken. Dat staat zo in der wet. Frau Cheffin, Volpe, heeft de touwtjes goed in handen in het dorpje en zorgt ook dat zij Hans manipuleert door juist hem promotie te geven. Dan houdt hij zich wel met zijn vrouw, Nora, bezig.
Leuk ook de emotionele chantagepoging van opa. En natuurlijk de plattelandsvrouwen die meedoen aan een workshop: Female Power. Ze hebben geen idee wat het inhoudt. En als de cursusleidster (rolletje van de Zweedse Sofia Helin uit The Bridge) voorstelt om hun geslachtsdelen te bekijken, worden er toch wel wat wenkbrauwen opgetrokken. Het is ook nog leerzaam in die zin dat niet alle vagina's gelijk zijn. De een heeft er die lijkt op een vlinder, de ander eentje die lijkt op een tijger. Ik heb nog onthouden dat die van Nora op een tijger lijkt :)
Leuke onderhoudende film.