Choses Secrètes, van Jean Claude Brisseau (2002)
Twee jonge vrouwen vermaken zich met spelletjes in de liefde en met het lot. Hun doel is zoveel mogelijk mannen het hart op hol brengen om ze daarna te dumpen. Een flamboyant melodrama met veel donkere erotiek.
Nathalie ( Coralie Revel) is danseres in een stripclub. Sandrine (Sabrina Seyvecou) staat achter de bar en slaat de verrichtingen van Nathalie met toenemende belangstelling gade. Nathalie is een jonge vrouw die geen blad voor haar ... neemt. Op het podium maakt ze alle mannen gek met haar act. Op een avond wordt ze lastig gevallen door haar baas en Sandrine komt haar te hulp. Beide dames worden op straat gesmeten en de basis voor een relatie is gelegd.
Sandrine trekt in bij de ervaren Nathalie, die haar de kneepjes en truckjes van het vak uitlegt. Er ontstaat een heftige relatie tussen de beide vrouwen en samen doen ze spelletjes in het publiek om te shockeren. Hun liefde lijkt een groeiende minachting voor mannen teweeg te brengen. Ze besluiten hun schoonheid en sexualiteit tot het uiterste te exploiteren en vinden allebei een kantoorbaan bij een groot bedrijf, waar ze dit experiment gaan uitvoeren. Sandrine probeert Delacroix te verleiden, de rechterhand van de directeur.
Delacroix is een brave huisvader en Sandrine maakt al snel promotie. Haar vriendin wil echter een grotere vis en probeert de zoon van de baas te leren kennen. Alleen Christophe (Fabrice Deville) is een koele en berekende versierder, die al flink wat vrouwenharten heeft gebroken en meer dan dat. Hebben de dames nu hun meester gevonden?
Deze film was al spraakmakend op het Filmfestival van 2003, daar was Jean Claude Brisseau, een speciale gast. Ik kende geen werk van de goede man, maar werd opmerkzaam gemaakt op de film door een echtpaar tijdens een andere film. Deze film moest ik gaan zien! Enfin, dan doen we dat. En inderdaad het is een intrigerende film, die onder je bloed kan kruipen. Ik moet zeggen dat ik het best warm kreeg tijdens de scène op het metrostation! Niet alleen heeft Brisseau met deze film het vrouwelijk verlangen weegegeven op een mooie manier. Tevens gaat deze film over macht. In tegenstelling tot zijn vrouwelijke collega Catherine Breillat, laat Brisseau mooie beelden zien; écht, maar mooi!