the sound in movies


 

The Sound in Movies is een workshop van de 'Rotterdam Film Course' die ik vorige week donderdag heb bijgewoond in Utrecht op uitnodiging van het IFFR. In deze workshop bedoeld voor mensen uit het vak en die het vak in willen, wordt door middel van filmfragmenten en hele films uitgelegd wat de rol is van geluid in films.

En dat is een behoorlijke rol, kan ik je verzekeren!

Het geheel werd aan elkaar gepraat door regisseur en docent Rada Sesic. Tussen de films en vooraf aan de fragmenten is er tijd voor vragen en introduceert Sesic de films.

Geluid bestaat er in vele vormen. Zo heb je bijvoorbeeld hard geluid of zacht geluid, waar we een aparte dimensie aan een fragment mee kunnen geven. Geluid kan ook stilte zijn of muziek, maar ook kan geluid worden uitgefilterd. Dan worden bepaalde elementen uit een geheel naar voren gehaald. Geluid kan ook een zogenaamd akoestisch landschap vormen. Dat is heel interessant, want dan wordt alleen het geluid uit de omgeving gebruikt in de film.

Er wordt dus naar een aantal fragmenten gekeken waar geluid of juist de stilte in combinatie met het beeld of zonder het beeld een extra dimensie geven. Een krakende deur, voetstappen, maar ook het ritselen van bladeren. Onze hersenen associëren ook gebeurtenissen met geluid. Filmmakers kunnen daar op inspelen of juist ons op het verkeerde beeld zetten.

Zeer interessant om te zien was de film 'M'- Eine Stadt sucht einen Mörder, van Fritz Lang. In deze expressionistische film noir uit Duitsland, origineel gemaakt in 1931, zien we niet alle elementen uit de Film Noir, maar wel een heleboel. De suspense, de paranoia en natuurlijk de moordenaar! In Lang's film die een voorbeeld is voor vele regisseurs, zien we alles in perfecte combinatie met elkaar. Er zitten dialogen in, stukken met geluid of muziek. Hij experimenteert ook met splitscreen. Je ziet het een en hoort iets anders. Als filmfan zeker moet je deze film gezien hebben!

Ook was ik erg onder de indruk van de film over 11 september, waarin je bijna geen beelden zag, maar alleen maar geluid en af en toe een shot. De geluiden van schreeuwende mensen en sirenes spraken voor zichzelf. ( 11'09'01 - September 11, Mexico segment).  Een aantal filmmakers uit verschillende landen is gevraagd om een film te maken over 11 september en deze film uit Mexico is er een die je bijblijft!

We hebben ook gekeken naar animatie. Want juist in animatiefilms kun je heerlijk experimenteren. Het filmpje 'Creature Comforts' van Nick Park laat een stel dieren uit een Britse Zoo zien die vragen moeten beantwoorden als zijn het kantoormensen op een kantoor. Compleet met heerlijk droge Britse humor. Alle dieren hebben een typisch Brits accent, alsof je naar een soap zit te kijken met echte mensen!

Sesic eigen bijdrage 'In Whitest Solitude' is een film over een danseres die diverse fasen van het leven uitbeeldt, maar het is zonder muziek. Het heeft te maken hoe mensen weer opkrabbelen na een traumatische gebeurtenis zoals een oorlog. Zijn de mensen dan nog hetzelfde, kunnen ze weer de draad oppakken? Het poëtische antwoord van Sesic is te vinden in deze film.

Dan als slotfilm, een Hongaarse film, waar niet in wordt gesproken en waar ook geen muziek in is gemonteerd. De regisseur, Palfi, probeert alle zintuigen te bereiken met dit bijzonder interessante Hukkle. We komen terecht in een landschap van geluiden die worden versterkt waar nodig of verzwakt waar niet nodig. Zo horen we soms dingen die we niet zien en andersom. Natuurlijk is het niet alleen maar een geluidsexperiment, want in de film worden ook moorden gepleegd en het is aan de toeschouwer om te onderzoeken wie dat op zijn geweten heeft. Uiteraard worden er clous gegeven, maar toch moet je goed opletten en je niet mee laten slepen in het schilderij van beeld en geluid uit de natuur!

Zeer zeker de moeite waard deze workshop. Ga naar de site van het IFFR voor meer informatie.

 

 

   

terug naar de specials