secretary


 

Secretary, van regisseur Steven Shainberg (1999).

Een film over macht, lust, liefde en passie. Vooral macht staat centraal in 'Secretary', want Lee is de onderdanige secretaresse en Edward speelt de baas. Lee leert haar grenzen kennen en ook Edward krijgt een koekje van eigen deeg.

De film begint heel bizar als een hele sensuele vrouw geketend aan haar armen secretaressehandelingen uitvoert. Je denkt in een of andere perverse film terecht te zijn gekomen, maar schijn bedriegt.

 

Een scène later zien we Lee, voortreffelijk neergezet door Maggie Gyllenhaal, die wordt ontslagen uit een psychiatrische inrichting omdat ze zichzelf mutileerde. Teneergeslagen als een klein hondje zou je haar geen stuiver geven. Is dit nu dezelfde vrouw als zojuist zag, hoor je in de zaal fluisteren?

Lee pakt zichzelf bij elkaar en gaat solliciteren bij een klein advocatenkantoor. E. Edward Grey ( James Spader) is geen doorsnee chef. Als Lee komt solliciteren is de huidige secretaresse bezig haar kantoor snikkend leeg te ruimen. Lee ziet het niet. Ze heeft een doel en wil hier werken met deze chef! Edward ziet wel wat in haar en neemt haar aan.

Edward zelf is een contactgestoord persoon die in zijn eigen wereld leeft. Stiekem heeft hij toegekeken hoe Lee haar zelf weer had verwond op haar benen. Als Lee thuiskomt moet ze zichzelf pijn doen. Dan opeens begint Edward  Lee te vernederen. Hij onderstreept haar typefouten met rood en als straf geeft hij haar billenkoek. Lee weet niet wat haar overkomt, maar is niet boos. Integendeel, het lijkt of ze het fijn vindt als ze gestraft wordt. Er ontwikkelt zich een spel tussen meester en slaaf. Lee gaat nu expres fouten maken in haar brieven om maar gestraft te worden.

Wanneer Edward zich vergrijpt aan haar op een andere manier, verandert zijn gedrag. Lee hoeft niet meer in zijn kantoor te komen en hoezeer ze ook probeert, haar typefouten worden niet meer onderstreept...

Als de dag komt dat ze wordt ontslagen neemt Lee de touwtjes in handen...

Secretary is een film over sadomasochisme, maar niet grof. Edward vecht tegen zijn afwijkingen, terwijl Lee ze juist prettig vindt. Ze kiest de vreemde Edward boven de saaie Peter. De scènes waarin Lee gebonden, maar heel elegant, haar werkzaamheden doet, zijn op de een of andere manier zeer sensueel te noemen. Eigenlijk is de film een modern liefdesverhaal, want als je hier naartoe gaat om eens een goede film over sadomasochisme te zien, zit je verkeerd! Het einde is heel indrukwekkend en verrassend.




terug naar de vorige pagina