red sparrow

Red Sparrow, van Darren Aronofsky (2017)

Prima ballerina raakt geblesseerd en wordt ingezet om te werken voor een speciaal eliteteam van de Russische geheime dienst.

Jennifer Lawrence speelt Dominika Egorova, een ballerina aan het Bolshoi. Ze is daar zo'n beetje de beste, maar dan gebeurt er iets ernstigs, waardoor Dominika is uitgeschakeld. Als prima ballerina wordt alles bekostigd door  oom Vladimir. Maar nu ze niet meer kan dansen, komt dit in gevaar. Ze woon samen met haar moeder. Die is ook nog ernstig ziek en al die medische kosten. Maar haar oom wil wel helpen.

Oom Vanya, gespeeld door Matthias Schoenaerts, is toevallig adjunct-directeur van de geheime dienst. Hij wil haar helpen, maar dan moet zij iets voor hem doen. Tja, zo gaat dat. Dat gaat mis en Dominika heeft haar kredieten bijna verspeeld. Wederom verleent Vanya haar een dienst. Hij stuurt haar een school waar de allerbeste jongelingen worden opgeleid om, laten we zeggen, geheimen te ontfutselen van belangrijke mensen. Ben je goed opgeleid dan ben je een "red sparrow". Uiteraard krijgt Dominka dit in de gaten, maar het is of dit of zelf opdraaien voor de huur en de kosten. Ze zit in een spagaat, waar ze zelf niet uit kan komen...

Ze krijgt de opdracht om uit te zoeken wie de verrader is. De mol, zo te zeggen. En laat ze nu heel erg goed zijn in dit spel. Zo goed zelfs dat ze hem ook vindt. Maar of dat nu weer zo'n goed idee is.

De film die ik hiervoor met Jennifer Lawrence zag, was van een ander kaliber. In deze film zit een verhaal, maar de actie is belangrijker. De red sparrows worden getraind om te manipuleren. Iets waar Dominika heel erg goed in blijkt. Ze raakt niet voor niets geblesseerd als ballerina; laten we zeggen.

Maar, ik ga niet meer verklappen. Best een aardige film. Veel actie, veel geweld, en natuurlijk seks. Maar ik vond de film ook iets cartoonesks hebben. Net iets te... En dat maakt hem minder zwaar. Uiteraard is 'goed' tegen 'kwaad'. Waar de Amerikanen de good guys zijn en de Russen de bad guys. Maar ja, we weten allemaal dat dit met een korreltje zout moet worden genomen. Beide wereldmachten hebben tegenwoordig een narcist, als leider.  Matthias Schoenaerts speelt een goede rol. Jennifer Lawrence laat zien dat ze van alle markten thuis is.